Ekoškoly na celém světě postupují podle unikátní metodiky 7 kroků, která nabízí ucelený návod, jak docílit ve škole i jejím okolí pozitivních změn. Jsou to kroky, které vás provází programem Ekoškola po celou dobu jeho realizace. Nyní vás seznámíme s tím, jak naplňujeme metodiku 7 kroků u nás na Karlovce.
1. EKOTÝM
Součástí našeho ekotýmu je vedení školy, učitelé I. a II. stupně, žáci, provozní zaměstnanci....v našem ekotýmu jsou tito členové ekotýmu.
Práce v ekotýmu je dobrovolná, vítáni jsou všichni, kterým je myšlěnka ekoškoly blízká. Ekotým se schází jednou za měsíc. Iniciátorem činností v ekotýmu jsou žáci, kteří navrhují aktivity v ekoškole. Ze svých schůzek pořizují zápisy.
2. ANALÝZA
Analýza je zjišťování stavu školy v tematech ekoškoly: Odpady, voda, energie, prostředí školy, doprava, šetrný spotřebitel, biodiverzita, klimatické změny, jídlo a svět. Díky analýze zjišťujeme, co funguje dobře a co je naopak potřeba zlepšit. Analýzu stavu školy provádíme v hodinách fyziky, chemie, výchovy ke zdraví ke v pracovních činnostech. K analýze využíváme pracovní listy vydané Ekoškolou.
Analýzu provedenou v letošním školním roce naleznete ZDE.
3. PLÁN ČINNOSTÍ
S pomocí výsledků, které nám dává analýza, navrhujeme, plánujeme a uskutečňujeme činnosti. Vedou k tomu, jak udržet to, co funguje a zlepšit to, co nefunguje.
Letošní plán činností ekotýmu najdete ZDE.
4. MONITOROVÁNÍ A VYHODNOCOVÁNÍ
Průběžně zjišťujeme, zda dosahujeme toho, co jsme si naplánovali. Vyhodnocujeme dopad našich aktivit. Bez toho bychom totiž nezjistili, jestli naše snažení mělo nějaký smysl. K tomu nám slouží schůzky ekohlídek. Plán činností vyhodnocujeme jednou za pololetí.
5. ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA VE VÝUCE
Škola podporuje v rámci výuky a mimoškolních aktivit všechny žáky a učitele v rozšiřování znalostí, dovedností a postojů v environmentální výchově. Širší znalost ve všech tématech programu Ekoškola pomáhá nacházet jak souvislosti, tak často i řešení environmentálních problémů. Témata Ekoškoly a environmentální výchovu začleňujeme do výuky, jezdíme na přírodovědné exkuze, účastníme se přírodovědných akcí. K realizaci mimoškolních aktivit využíváme výzvy Šablony II, spolupracujeme s: Městem Nový Bydžov, Lesy ČR, Středisko ekologické výchovy Sever Hradec Králové, Středisko ekologické výchovy Jizerského kraje Střevlík, Hvězdárna Jičín.
Koordinátor každý rok zpracováná plán EVVO.
6. INFORMOVÁNÍ A SPOLUPRÁCE
Dáváme vědět o tom, co děláme v rámci programu Ekoškola uvnitř i vně školy. Zároveň rozšiřujeme spolupráci i mimo ekotým. Dochází tím k zviditelnění a pochopení naši činnosti a motivaci okolí k zapojení do práce v programu.
Aktuální informace zveřejňujeme na našem webu – www.karlovka.cz, na nástěnce v lékárně na náměstí v Novém Bydžově, v Hradeckém deníku, využíváme školní rozhlas a nástěnek I. i II. stupně. Pravidelně informuje veřejnost v Novobydžovském zpravodaji. Dlouhodobě informujeme i na youtube kanále Karlovky, nově na sociálních sítích instagram a facebook.
Video z Mezinárodního dne Ekoškol 2019.
Ohlédnutí za školním rokem 2018/2019 naleznete ZDE a školním rokem 2017/2018 ZDE.
Jak vypadá takové školní hlašení?.....
7. EKOKODEX
Společně ve škole vymyslíme pravidla a hodnoty programu Ekoškola. Jejich dodržováním tak dosahujeme pozitivních změn v nás, na naší škole i v jejím okolí. Každý rok se snažíme vymyslet jiné zpracování našich pravidel, které se nemění, ale které se snažíme všichni ve škole dodržovat. Jelikož letošní školní rok "prožíváme online", sestavovali jsme i letošní ekokodex s ohledem na tuto situaci. Zaměřili jsme se zejména na pravidla, která je důležitá dodržovat v domácím prostředí.
Plán činností pro školní rok 2015 - 2016
Oblast | Činnost | Zodpovídá | Termín | Splnění |
Ekoškola | Obnova Ekotýmu v novém školním roce, výběr nových ekohlídek a nový členů | Stávající členové Ekotýmu |
Září 2015 | ok |
Analýza ekologického stavu školy | Ekohlídky 6. - 7.tříd | Září 2015 | Přesunuto na jaro | |
Plán činností pro školní rok 2015 - 2016 | Ekotým a koordinátor | Říjen 2015 | 0k | |
Aktualizace a doplnění webových stránek Ekoškoly | Celý rok | ok | ||
Focení ekohlídek | Mgr. J.Valenta | Listopad 2015 | ok | |
Den otevřených dveří - questing | Celá škola | Listopad 2015 | ok | |
Nové kodexy, pravidla ekohlídky | II.stupeň, Syrová | Leden-červen 2016 | ok | |
Žádost o poskytnutí finančního příspěvku Královéhradeckého kraje – na podporu programu Ekoškola | Dymešová-Klapková, p.ředitel, Sirotková | Březen 2016 | Ok, grant nezískán | |
Přírodovědné soutěže | Kubelka, Šafaříková, Sirotková | Březen, květen 2016 | ok | |
Den Země | vyučující | Duben 2016 | ok | |
Ekokonference (video o Ekoškole) |
Ekotým + vyučující II.stupně | Březen – červen 2016 | ok | |
Přírodovědný pobyt ekohlídek - Sedmihorky | Ekohlíkdy, Sirotková, Šafaříková | Červen 2016 | ||
Voda | Kontrola a doplnění informačních štítků u vodovodních kohoutků a u nádrží toalet | Ekotým, koordinátor | Říjen 2016 | ok |
Návštěva čističky odpadních vod + výroba informačních plakátu o spotřebě vody | 8.třídy, Sirotková | Listopad 2015 | exkurze neuskutečněna z časových důvodů | |
Analýza stavu školy - voda | 6.B, Špičáková | Červen 2016 | ok | |
Den Země pro I.stupeň – biotop rybník | 9.B, Vaníčková | ok | ||
Ekokonference – zahrnutí tématu, šetrný spotřebitel vody | Květen 2016 | ok | ||
Nedostatek vody na Zemi - projekt | 6.B, Sirotková | Duben 2016 | ok | |
Odpady | Doplnění chybějících sběrných nádob, nové polepky, informační cedule | Ekotým, koordinátor | Září 2015 | ok |
Doplnění pytle od firmy Napos | Ekotým, koordinátor | Listopad 2015 | Přesunuto na září | |
Nádoby na sběr víček pro Míšu | žáci 6. ročníku | Říjen 2015 | ok | |
Práce s odpadovým materiálem | vyučující + šk.družina | Celoročně | ok | |
Kontrola vynášení tříděného odpadu | všechny třídy, pořádková služba | Celoročně | ok | |
Sběrové akce – termíny | Září 2015 | ok | ||
Velká podzimní soutěž ve třídění odpadu | třídy | Říjen – leden 2016 | ok | |
Analýza stavu školy - odpady | 6.A, Konečná | Duben - červen 2016 | ok | |
Práce s pracovními listy na téma energožrout | 2. a 7.třídy, Tobolková, Nožičková | Červen 2016 | ok | |
Energie | Kontrola a doplnění informačních štítků u vypínačů | Ekotým, koordinátor | Září 2015 | ok |
Poučení o manipulaci s termohlavicemi | Ekotým, koordinátor | Září 2015 | ok | |
Analýza stavu školy - energie | 8.B, Klapková-Dymešová | Duben – červen 2016 | ok | |
Práce s pracovními listy Ekoškoly | vyučující | celoročně | ok | |
Recyklohraní – pravidelné plnění úkolů, sběr elektrospotřebičů | koordinátor | celoročně | ok | |
Prostředí | Výzdoba prostor školy pracemi dětí, nové obrázky do nově vymalovaných chodeb u šk.klubu | vyučující VV a PV | celoročně | ok |
Péče o zvířata v přírodovědném centru | Kubelka +. kroužek | celoročně | ok | |
Péče o květiny | Jednotlivé třídy + koordinátor | celoročně | ok | |
Nástěnka Ekoškoly – fotografie ekohlídek, diplomy, aktuální informace | koordinátor a členové Ekotýmu | celoročně | ok | |
Naučné stezky – pravidelný úklid a údržba | V hodinách ČSP, družina, Den Země | celoročně | ok | |
Informační nástěnky ve školním altánu + květiny u hlavního vchodu | Šk.družina, Věříšová | celoročně | ok | |
Analýza stavu školy – prostředí ve škole | Palečková | Květen 2016 | ok | |
Naučná stezka | Podzimní úklid,příprava na zimu | V hodinách Čsp, Palečková, Bohdanecký | Září – listopad 2015 | ok |
Výměna cedulí ke kompostérům | Palečková | Duben 2016 | Ok, nutno obnovit | |
Jarní práce, posunutí zadní části, doplnění mulče | V hodinách Čsp, Palečková, Bohdanecký | Duben 2016 | ok | |
Den Země – sběr odpadků na stezce Les Chlum a okolí | II.stupeň | Duben 2016 | ok | |
Vánoční strom pro ptáky - krmení | družina | Prosinec –leden 2016 | ok | |
Stravování | Ovoce do škol – pokračování, organizace na I.stupni | Šk.jídelna, I.stupeň | celoročně | ok |
Rok luštěnin – téma v rámci Ekokonference | 7.A, Sirotková | Květen | ok | |
Spolupráce s výživovou poradkyní Bc. Martinou Jandovou, zdravé svačinky pro I.stupeň | Hudcová | celoročně | ok | |
Obměna jídel v nabídce šk.jídelny (polotovary, čerstvá zelenina, regionální prodejci) | Syřišťová + šk.jídelna | celoročně | ok | |
Nabídka mlíček, jogurtů | p.ředitel, šk.jídelna | celoročně | ok | |
Poznávání tropického ovoce v rámci Dne otevřených dveří | 7.A, Sirotková | Listopad 2015 | ok | |
Rozšíření zdravého stravování mezi témata Ekoškoly | koordinátor | Červen 2016 | Září, přihlášení Měnu pro změnu | |
Biodiverzita | Práce s pracovními listy Ekoškoly | vyučující | celoročně | ok |
Lesní závod – pro 2.třídy | 8.B, Dymešová-Klapková | Duben 2016 | ok | |
Den Země s Lesy ČR + akce pro I.stupeň | Hudcová, Sirotková | Duben 2016 | ok | |
Ekologický pobyt Sedmihorky – výukový program pro ekohlídky (Ekologické středisko Český Ráj) | koordinátor | Květen 2016 | ok | |
Ekokonference – zařazení témat do programu | vyučující | Květen 2016 | ok | |
Přírodovědná vycházka v rámci botaniky – 7.třídy | Sirotková | Květen- červen 2016 | ok | |
Ekoanalýzu provedl ekotým v následujících oblastech: Voda, energie, odpady….Vzhledem k dlouhodobé nepřítomnosti žáků ve škole, byla analýza provedena částečně ve škole a částečně v rámci online hodiny s využitím aplikace Google jamboard a Google formulář.
VODA
Tato analýza vznikla v hodinách 8. tříd v předmětu Přírodovědná praktika a v hodinách chemie při tematickém vyučování o vodě.
Silné stránky:
- myčka nádobí v jídelně
- informační cedulky u kohoutků “Šetři vodou”
- sud na školní zahradě určený k jímání vody
Slabé stránky:
- chybějící informační štítky u některých vodovodních kohoutků a u nádrží na toaletách
- většina vodovodních kohoutků klasických (kapající, nejdou dovřít) bylo by třeba rozšířit na automatické baterie nebo alespoň stávající vybavit perlátory
- vysoká spotřeba vody na WC
- užitková voda využívána pouze na zahradě
Cíl: Nastavení dalších opatření vedoucí ke snížení spotřeby vody
- náhrada stávajících vodovodních baterií senzorickými, případně doplnění stávajících baterií perlátory
- náhrada stávajícího splachování na WC duálním splachováním
- vyrobit nové informační cedulky
- zajistit další nádoby na záchyt dešťové vody na školní dvůr
JÍDLO
Tato analýza vznikla s ekohlídkami při schůzce Ekotýmu.
Silné stránky:
- pestrost nabízených jídel ve školní jídelně
- zdravé potraviny ve školním bufetu
- používání papírových sáčků ve školním bufetu
- likvidace zbytků - stroj
Slabé stránky:
- zvýšit sortiment prodávaného zboží v bufetu (ovoce, zelenina)
- otevírací doba bufetu
- málo bezmasých jídel ve školní jídelně
- bufet nenabízí svačiny pro alergiky nebo vegetariány
- stále velké množství vyhozeného jídla v jídelně
- opět chybí bedýnka na zbytkové ovoce
Cíle: Zlepšení fungování školního bufetu, snížení množství vyhozeného jídla v jídelně
- zjistit možnosti zařazení nových jídel do jídelníčku, sestavování pestřejšího jídelníčku
- zajistit ovoce a zeleninu do školního bufetu
- prodloužit otevírací dobu bufetu
- obnovit bedýnku na ovoce pro zvířata do přírodovědného centra
BIODIVERZITA
Tato analýza vznikla se žáky 6. tříd v rámci hodin Přírodovědná praktika.
Silné stránky:
- přírodovědné centrum ve škole
- naučná stezka Les Chlum a okolí
- alpinum na školním dvoře a
- zvířata na chodbách
Slabé stránky:
- chybějící záhony k pěstování rostlin
- chátrající krmítko pro ptáky
- málo zeleně ve třídách
Cíle: Obnova alpina na školním dvoře, instalace hmyzího domku, pěstování bylin na školní zahradě
- úprava alpina, osázení nových rostlin, redukce stávajících keřů
- zajištění nového krmítka na školní dvůr
- instalace hmyzího domku
- pěstování bylinek na školní zahradě, vyvýšené záhony
- namnožení rostlin do tříd
ENERGIE
Tato anylýza vznikla v rámci výuky fyziky v 9. ročníku.
Silné stránky:
- pravidelná kontrola spotřeby energie - p. školník
- termostatické ventily na topení
- zateplení školy, plastová okna s dvojsklem
- izolované spotřebiče na ohřev vody, izolace na potrubí s teplou vodou
Slabé stránky:
- chybějící informační štítky u vypínačů “zhasni při odchodu”
- chybějící teploměry ve třídách
- některé termostatické ventily nejsou funkční
Cíle: Nastavení opatření vedoucí ke snížení spotřeby el. energie a tepla.
- Oprava nebo výměna nefunkčních termostatických ventilů.
- Vyrobit informační cedulky.
- Zřídit službu, která bude kontrolovat nastavení termostatů.
- Zakoupit teploměry do všech tříd.
PROSTŘEDÍ ŠKOLY
Tato analýza vznikla na základě projektu “třída snů - škola snů”
Silné stránky:
přírodovědné centrum ve škole a výzdoba na chodbách (vitríny, zvířata)
nová výzdoba na dvoře - motýli a herní prvky pro družinu
pravidelně aktualizované “ekonástěnky”
sedací vaky na chodbě
nový gauč v Infocentru pro marody
Slabé stránky:
chybějící knihovna či odpočinková klidová místnost (místo Infocentra)
poškozené a popsané lavice
výzdoba ve třídě - málo květin, málo aktuální nástěnky
koše na tříděný odpad nejsou zavírací
sedací vaky jsou jen na chodbách
prostředí kolem vchodu C
chybí zásobníky na papírové utěrky ve třídách
špatný stav altánu - natřít ho a pořídit tam dřevěné lavice a stoly
Cíle: Vylepšíme prostředí altánu a třídy a zařídíme si v Infocentru knihovnu s odpočinkovým koutkem.
- natření altánu
- nákup dřevěných lavic a stolů do altánu
- přeměna Infocentra v koutek pro čtenáře
KLIMA
Tato analýza vznikla v rámci online výuky Týden ke dni Země a v hodinách zeměpisu v 9. třídě při výuce o globálních problémech.
Silné stránky:
- o tématu se učíme ve více předmětech, víme, že toto téma je součástí Ekoškoly
- víme, že můžeme klima ovlivnit svým chováním, známe pojem uhlíková stopa
- pořádáme akce pro rodiče a veřejnost, kde na změny klimatu upozorňujeme (Ekokonference, Ekoden, Třídní schůzky s Ekoškolou)
Slabé stránky:
- chybí zapojení v hodinách Aj
- málo žáků umí navrhovat nápady, kterými by každý z nás mohl pomáhat Zemi
Cíle: Pokračovat v organizování celoškolních akcí. Téma klima více zapojit do přírodovědy na 1. stupni.
DOPRAVA
Tato analýza vznikla v tomto roce formou dotazníku v google formulářích a formou hry “Reportérem ve 4 .tř.”
Silné stránky:
- uspořádání akce Do školy na kole - velké zapojení žáků
- mnoho dětí chodí do školy pěšky, nebo jezdí na kole
- kola maji ve škole své místo, stojanů na kola je dostatek
- v okolí školy je bezpečná situace na silnici (pracovník Městské policie převádí na přechodu u školy), vystavěna nová cyklostezka pro žáky z obcí Prasek, Kobylice
- ruch z ulice neruší učitele ani žáky při výuce
- organizace cykloturistické akce Kralova jízda pro veřejnost
Slabé stránky:
- hodně učitelů dojíždí
- chybí tematické dny k dopravě na 2. stupni (nácvik dovedností na kole, bezpečnost na kole, atd)
- zapojení dospělých do kampaně Do práce na kole, malá informovanost
- neukáznění rodiče při zastavování autem před školou, vjíždění na školní dvůr i přes zákaz
- Besip výuku pouze pro 4. ročníky, zavést i pro 5. ročníky
Cíle: Uspořádat akci Do školy na kole, zapojit rodiče k výzvě Do práce na kole.
Zavést více dopravní výchovy do výuky (zejména na 2. stupni).
Uspořádání cykloturistické akce pro veřejnost.
ODPADY
Tato analýza vznikla v hodinách Přírodovědná praktika v 7. třídách.
Silné stránky:
- škola nakupuje věci výhradně ve větších baleních
- využívají se znova již popsané papíry („šmíráky“)
- škola třídí odpady - ve třídě: papír, plast, na chodbě: baterie, elektro, PET, ( kontejnery na tříděný odpad na školním dvoře), škola nakládá správně s nebezpečným odpadem
- koše na tříděný odpad ve všech prostorách školy
- kompostéry na odpad ze zahrady
- žížalovník na bioodpad na 2. stupni
- celoroční sběrové akce (použité baterie a drobné elektrozařízení)
- v bufetu se používají výhradně papírové pytlíky
- v rámci Třídních schůzek s Ekoškolou jsme šili látkové pytlíky a propagovali je, dále také Zdravé láhve na pití - hromadně jsme je dětem objednali
- pravidelné exkurze - sběrný dvůr NB
- úklidové akce
Slabé stránky:
- používání jednorázových ručníků a kelímků
- hodně dětí nakupuje v Lidlu svačinu - hodně PET láhví, sáčků
- školní bufet se nezásobuje potravinami ve vratných obalech
- nevyhovující kompostéry
- velká spotřeba papíru při tisku
Cíle:
Zlepšení třídění ve třídách, minimalizování množství odpadu ve škole.
Organizování celoškolních akcí, zapojování rodičů do sběrových akcí, pokračování v úklidových celorepublikových akcí - Výzva 72 hodin, atd.
Podpora vratných obalů u pití ve školním bufetu.
Plán činností pro školní rok 2014/ 2015
4 hlavní cíle:
1)realizace grantu Královéhradeckého grantu- Po stopách Ekoškoly
2)pokračovat v tématech – voda, doprava, energie, odpady, prostředí
3)přidat téma téma - klimatické změny
4)pravidelné schůzky ekotýmu, analýza a plán pro nový šk. rok
oblast | úkol | termín | zodpovídá | plnění |
Energie + voda |
Pravidelná kontrola šetření, popisky vypínačů a u umyvadel, práce s pracovními listy, sběr dat o spotřebě, podora pití kohoutkové vody | celoročně | Ekotým, ekohlídky |
- bufet! (sortiment) - zhasínání (častější kontrola) |
Odpady |
Třídění odpadu ve třídách, sběrové akce – papír, kaštany, elektroodpad, staré oblečení, Recyklohraní - úkoly | celoročně | pořádková služba třídy, ekotým, p.školník, koordinátor |
-vše dle plánu, peníze na podporu příro.centra |
Výuka EVVO |
Realizace exkurzí a výukových programů v rámci grantu S Ekoškolou za poznáním, exkurze Na Plachtě, Přerov nad Labem - skanzen | celoročně | Koordinátor, celá škola |
-grant dle harmonogramu, dodržení rozpočtu |
Prostředí |
Úprava naučné stezky za školou, zakoupení rámečků na obrázky z vv, venkovní výsadba květin u hl.vchodu, nové vybavení vitrín v I.patře, nástěnka Ekoškoly pro I.stupeň-nová | průběžně | Šk.družina, Věříšová, koordinátor, Ekotým, Hudcová |
-potřeba vymalovat na staré budově |
Doprava |
Dopravní výchova – 4.třídy, dopravní hřiště, beseda s Besipem (DDM), reflexní prvky pro všechny žáky, návštěva hasičů – 1.třídy, šk.družina – bezpečnost | duben | Skřivanová, vyučující, DDM |
-dobrá spolupráce s DDM -doporučeno i pro vyšší ročníky |
Klimatické změny | Exkurze s výukovým programem, Hučák – HK, Skleníkový efekt – chemie pro 8.tř, tropický deštný les-zeměpis 6.tř | Klapková-Dymešová, Sirotková, Šafaříková |
, -seznámení s pracovními listy, nedostatek času v hodinách, exkurze úspěšné, šesťáci ekoplakát pěkný |
|
Projektové dny |
Den zdraví – spolupráce s výživovou poradkyní, hasiči, Policii ČR, záchrannou službou, kurz 1.pomoci | duben | vyučující |
-domluvena dlouhodobá spolupráce s pí. Jandovou a p.Verflem.opakování každoročně |
Osvěta | Den otevřených dveří, pravidelné příspěvky do Novobydžovského Zpravodaje, nástěnka na náměstí | průběžně | Celá škola, A.Kmínková, koordinátor | |
Soutěže | Ekopáťák, účast na Poznej a chraň- Měník, poznávání rostlin ZŠ Klicperova, poznávání živočichů – organizace, GNB – přír.soutěž celoroční | průběžně | Šafaříková, Sirotková, Kubelka |
-vylepšení soutěže ok, příště ve větší třídě |
Ekoškola |
Ekotým, plán, Den s mým zvířecím kamarádem, Čertovská škola- Den otevřených dveří | Září - prosinec | Koordinátor, Ekotým |
-nutné svolávat i pomocí rozhlasu, nejen svolávači, včas pověřit zapisovatele, do plánu zařadit harmonogram exkurzí |
Plán činností Ekoškoly Základní školy Nový Bydžov, Karla IV. pro šk.rok 2013/2014
téma: PROSTŘEDÍ ŠKOLY
ÚKOL | Provede - zodpovídá | KDY | SPLNĚNO-NESPLNĚNO |
Přesazení a umístění pokojových květin po škole | ekohlídky, Sir + Šaf | do konce září | ano |
Informační cedule v Přírodovědném centru | Kubelka, 3.A | celoročně | Průběžná výměna a obměna |
Výroba popisek s názvy rostlin | ekohlídky | celoročně | ano |
Sběrová akce jídla pro zimní ptáčky |
Šaf -2.st Hud -1.st |
prosinec | ano |
Den Země | Ekotým | duben |
ano |
Výtvarné zpracování ekokodexu – nové na chodbu | Syr v hodinách vv | jaro | Nepodařilo se z časových důvodů, přesunuto na další šk.rok |
Informační rozcestník v přízemí | Kubelka, 3.A | leden | Nepodařilo se z časových důvodů, přesunuto na další šk.rok |
Fotografie Ekohlídek a ekotýmu na nástěnky Ekoškoly | Ekohlídky, Sir, Val | říjen | ano |
Jarní a podzimní úklid školního dvora | žáci při ČSP | listopad, duben | ano |
Oprava cedulek pro rostliny na šk.zahradě | žáci při Čsp | do konce listopadu | Nepodařilo sem, nutno vymyslet jiné provedení – trvalejší. |
Vypletí alpinia a naučné stezky | žáci při Čsp, Pal, Boh | průběžně | ano |
Péče o květiny chodbě ve třídách | všichni | průběžně | ano |
Akce uspořádána na podporu příro.centra | Ekotým | podzim 2014 | V rámci Dne otevřených dveří. |
Plán činností Ekoškoly Základní školy Nový Bydžov, Karla IV. pro šk.rok 2013/2014
téma: VODA
ÚKOL | provede - zodpovídá | KDY | SPLNĚNO-NESPLNĚNO |
Doplnění chybějících cedulek „šetři vodou“ | ekohlídky, Sir, Hud | září | ano |
Zjistit záznamy o spotřebě vody ve škole, zveřejnění na www | Žáci při mat, Dymešová | aktuálně | ano |
Organizace Ekologického jara na Karlovce | Ekotým | duben | ano |
Exkurze čistička odpadních vod v NB | 8.třídy, Šafaříková | říjen | Z časových důvodů se nepodařilo |
Voda – životodárná kapalina | výuk. program Vrchlabí, Sir | listopad | Z finančních důvodů přesunuto na další šk.rok |
Upoutávka na vodu z kohoutku | Ekohlídky,Sir | listopad, prosinec | ano |
Návštěva IQ parku - voda | vybrané třídy, Dymešová | únor | ano |
Plán činností Ekoškoly Základní školy Nový Bydžov, Karla IV. pro šk.rok 2013/2014
téma: ODPADY
ÚKOL | provede - zodpovídá | KDY | SPLNĚNO-NESPLNĚNO |
Sběr kaštanů | Školník, ředitel | říjen |
ano |
Doplnění košů do sboroven, ředitelny, | Ekotým | listopad | ano |
Pravidelný sběr papíru na podporu přírodovědného centra | Školník, p.ředitel | říjen | ano |
Velká podzimní soutěž ve sběru elektroodpadu | Sirotková | prosinec | ano |
Soutěž o „nej“ třídu ve třídění odpadu ve třídě | Ekohlídky | říjen - listopad | ano |
Průběžná kontrola třídění ve třídách | Ekohlídky, Ekotým | průběžně | ano |
Využití odpadového materiálu při vv a hv | Vyučující VV, ČSP | průběžně | ano |
Účast v Recyklohraní | Sir | průběžně |
ano |
Výukový program pro žáky „odpady“ (Ekokom) | Vybrané třídy, Ekotým | Únor, březen | ano |
Sběrný dvůr NB | I.stupeň, pí. Hlaváčková | průběžně | ano |
Pravidelný sběr víček pro Míšu | celá škola, Sir | průběžně | ano |
Plán činností Ekoškoly Základní školy Nový Bydžov, Karla IV. pro šk.rok 2013/2014
téma: ENERGIE
ÚKOL | provede - zodpovídá | KDY | SPLNĚNO-NESPLNĚNO |
Výměna vadných zářivek ve třídách | Školník, ředitel | letní prázdniny | ano |
Exkurze – „Hučák“ | Vybrané třídy, Dymešová | průběžně | ano |
Národní tech.muzeum - energie | vybrané třídy, Dym | říjen | ano |
Kontrola ventilů na radiátorech ve třídách | Ekotým, školník | průběžně | ano |
Zjistit záznamy o spotřebě el.energie ve škole, zveřejnění na www + porovnání s minulými lety | Žáci při fyz, Dymešová | květen, červen | Z časových údajů přesunuto na září dalšího šk.roku |
Zajištění teploměrů do vybraných tříd | ředitel | průběžně | Z finančních důvodů se teploměry nekoupili |
Kontrola zhasínání světel | Uklízečky, ekohlídky | průběžně | ano |
Práce s pracovními listy Ekoškoly | průběžně | ano | |
Cedulky upozorňující na zbytečné svícení | 1.stupeň, Hud | průběžně | ano |
Informační panel k solárním panelům + www | fyzika, Dym | leden - březen | Nepodařilo se uskutečnit, převedeno do dalšího plánu |
Plán činností Ekoškoly Základní školy Nový Bydžov, Karla IV. pro šk.rok 2013/2014
téma: DOPRAVA
ÚKOL | provede - zodpovídá | KDY | SPLNĚNO-NESPLNĚNO |
Dopravní výchova | Žáci 1.stupně, Hudcová | průběžně |
ano |
Dopravní odpoledne | družina | květen |
ano |
Práce s pracovními listy | 4.třídy | celoročně | ano |
Spolupráce s DDM, Besip | Kmínková | jaro | ano |
Dne 6.10. 2014 pojedeme na přírodovědnou exkurzi spojenou s výukovým programem nazvaným Velký poklad v malém labyrintu, který se uskuteční Na Plachtě v Hradci Králové.
Odjezd je v 7:50 od školy. Celkové náklady exkurze budou hrazeny z grantu Královéhradeckého kraje "S Ekoškolou za poznáním". V případě navýšení předpokládáné ceny autobusu budu od dětí vybírat po skončení akce drobný doplatek.
Takto zaznamenala dnešní exkurzi Kristýna Ferencová z 6.C:
Odjížděli jsme ze školy v 7:50, autobus byl již před školou. Moc jsme se s holkama těšily, byly jsme rády, že se podíváme někam, kde ještě nikdo z nás nebyl. Všichni jsme nasedli do autobusu a jeli asi jednu hodinu do Jaroměře. Když jsme dorazili do přírodní rezervace Josefovské louky, navlékli jsme si holínky a vyrazili. Všude bylo hodně mokro, místy sahala voda až do půl lýtek, někteří měli pěkně mokré ponožky i kalhoty. Pozorovali jsme ptáky, určovali rostliny, brouky, žáby, které zde žijí.