Ekoanalýzu provedl ekotým v následujících oblastech: Voda, energie, odpady….Vzhledem k dlouhodobé nepřítomnosti žáků ve škole, byla analýza provedena částečně ve škole a částečně v rámci online hodiny s využitím aplikace Google jamboard a Google formulář.
VODA
Tato analýza vznikla v hodinách 8. tříd v předmětu Přírodovědná praktika a v hodinách chemie při tematickém vyučování o vodě.
Silné stránky:
- myčka nádobí v jídelně
- informační cedulky u kohoutků “Šetři vodou”
- sud na školní zahradě určený k jímání vody
Slabé stránky:
- chybějící informační štítky u některých vodovodních kohoutků a u nádrží na toaletách
- většina vodovodních kohoutků klasických (kapající, nejdou dovřít) bylo by třeba rozšířit na automatické baterie nebo alespoň stávající vybavit perlátory
- vysoká spotřeba vody na WC
- užitková voda využívána pouze na zahradě
Cíl: Nastavení dalších opatření vedoucí ke snížení spotřeby vody
- náhrada stávajících vodovodních baterií senzorickými, případně doplnění stávajících baterií perlátory
- náhrada stávajícího splachování na WC duálním splachováním
- vyrobit nové informační cedulky
- zajistit další nádoby na záchyt dešťové vody na školní dvůr
JÍDLO
Tato analýza vznikla s ekohlídkami při schůzce Ekotýmu.
Silné stránky:
- pestrost nabízených jídel ve školní jídelně
- zdravé potraviny ve školním bufetu
- používání papírových sáčků ve školním bufetu
- likvidace zbytků - stroj
Slabé stránky:
- zvýšit sortiment prodávaného zboží v bufetu (ovoce, zelenina)
- otevírací doba bufetu
- málo bezmasých jídel ve školní jídelně
- bufet nenabízí svačiny pro alergiky nebo vegetariány
- stále velké množství vyhozeného jídla v jídelně
- opět chybí bedýnka na zbytkové ovoce
Cíle: Zlepšení fungování školního bufetu, snížení množství vyhozeného jídla v jídelně
- zjistit možnosti zařazení nových jídel do jídelníčku, sestavování pestřejšího jídelníčku
- zajistit ovoce a zeleninu do školního bufetu
- prodloužit otevírací dobu bufetu
- obnovit bedýnku na ovoce pro zvířata do přírodovědného centra
BIODIVERZITA
Tato analýza vznikla se žáky 6. tříd v rámci hodin Přírodovědná praktika.
Silné stránky:
- přírodovědné centrum ve škole
- naučná stezka Les Chlum a okolí
- alpinum na školním dvoře a
- zvířata na chodbách
Slabé stránky:
- chybějící záhony k pěstování rostlin
- chátrající krmítko pro ptáky
- málo zeleně ve třídách
Cíle: Obnova alpina na školním dvoře, instalace hmyzího domku, pěstování bylin na školní zahradě
- úprava alpina, osázení nových rostlin, redukce stávajících keřů
- zajištění nového krmítka na školní dvůr
- instalace hmyzího domku
- pěstování bylinek na školní zahradě, vyvýšené záhony
- namnožení rostlin do tříd
ENERGIE
Tato anylýza vznikla v rámci výuky fyziky v 9. ročníku.
Silné stránky:
- pravidelná kontrola spotřeby energie - p. školník
- termostatické ventily na topení
- zateplení školy, plastová okna s dvojsklem
- izolované spotřebiče na ohřev vody, izolace na potrubí s teplou vodou
Slabé stránky:
- chybějící informační štítky u vypínačů “zhasni při odchodu”
- chybějící teploměry ve třídách
- některé termostatické ventily nejsou funkční
Cíle: Nastavení opatření vedoucí ke snížení spotřeby el. energie a tepla.
- Oprava nebo výměna nefunkčních termostatických ventilů.
- Vyrobit informační cedulky.
- Zřídit službu, která bude kontrolovat nastavení termostatů.
- Zakoupit teploměry do všech tříd.
PROSTŘEDÍ ŠKOLY
Tato analýza vznikla na základě projektu “třída snů - škola snů”
Silné stránky:
přírodovědné centrum ve škole a výzdoba na chodbách (vitríny, zvířata)
nová výzdoba na dvoře - motýli a herní prvky pro družinu
pravidelně aktualizované “ekonástěnky”
sedací vaky na chodbě
nový gauč v Infocentru pro marody
Slabé stránky:
chybějící knihovna či odpočinková klidová místnost (místo Infocentra)
poškozené a popsané lavice
výzdoba ve třídě - málo květin, málo aktuální nástěnky
koše na tříděný odpad nejsou zavírací
sedací vaky jsou jen na chodbách
prostředí kolem vchodu C
chybí zásobníky na papírové utěrky ve třídách
špatný stav altánu - natřít ho a pořídit tam dřevěné lavice a stoly
Cíle: Vylepšíme prostředí altánu a třídy a zařídíme si v Infocentru knihovnu s odpočinkovým koutkem.
- natření altánu
- nákup dřevěných lavic a stolů do altánu
- přeměna Infocentra v koutek pro čtenáře
KLIMA
Tato analýza vznikla v rámci online výuky Týden ke dni Země a v hodinách zeměpisu v 9. třídě při výuce o globálních problémech.
Silné stránky:
- o tématu se učíme ve více předmětech, víme, že toto téma je součástí Ekoškoly
- víme, že můžeme klima ovlivnit svým chováním, známe pojem uhlíková stopa
- pořádáme akce pro rodiče a veřejnost, kde na změny klimatu upozorňujeme (Ekokonference, Ekoden, Třídní schůzky s Ekoškolou)
Slabé stránky:
- chybí zapojení v hodinách Aj
- málo žáků umí navrhovat nápady, kterými by každý z nás mohl pomáhat Zemi
Cíle: Pokračovat v organizování celoškolních akcí. Téma klima více zapojit do přírodovědy na 1. stupni.
DOPRAVA
Tato analýza vznikla v tomto roce formou dotazníku v google formulářích a formou hry “Reportérem ve 4 .tř.”
Silné stránky:
- uspořádání akce Do školy na kole - velké zapojení žáků
- mnoho dětí chodí do školy pěšky, nebo jezdí na kole
- kola maji ve škole své místo, stojanů na kola je dostatek
- v okolí školy je bezpečná situace na silnici (pracovník Městské policie převádí na přechodu u školy), vystavěna nová cyklostezka pro žáky z obcí Prasek, Kobylice
- ruch z ulice neruší učitele ani žáky při výuce
- organizace cykloturistické akce Kralova jízda pro veřejnost
Slabé stránky:
- hodně učitelů dojíždí
- chybí tematické dny k dopravě na 2. stupni (nácvik dovedností na kole, bezpečnost na kole, atd)
- zapojení dospělých do kampaně Do práce na kole, malá informovanost
- neukáznění rodiče při zastavování autem před školou, vjíždění na školní dvůr i přes zákaz
- Besip výuku pouze pro 4. ročníky, zavést i pro 5. ročníky
Cíle: Uspořádat akci Do školy na kole, zapojit rodiče k výzvě Do práce na kole.
Zavést více dopravní výchovy do výuky (zejména na 2. stupni).
Uspořádání cykloturistické akce pro veřejnost.
ODPADY
Tato analýza vznikla v hodinách Přírodovědná praktika v 7. třídách.
Silné stránky:
- škola nakupuje věci výhradně ve větších baleních
- využívají se znova již popsané papíry („šmíráky“)
- škola třídí odpady - ve třídě: papír, plast, na chodbě: baterie, elektro, PET, ( kontejnery na tříděný odpad na školním dvoře), škola nakládá správně s nebezpečným odpadem
- koše na tříděný odpad ve všech prostorách školy
- kompostéry na odpad ze zahrady
- žížalovník na bioodpad na 2. stupni
- celoroční sběrové akce (použité baterie a drobné elektrozařízení)
- v bufetu se používají výhradně papírové pytlíky
- v rámci Třídních schůzek s Ekoškolou jsme šili látkové pytlíky a propagovali je, dále také Zdravé láhve na pití - hromadně jsme je dětem objednali
- pravidelné exkurze - sběrný dvůr NB
- úklidové akce
Slabé stránky:
- používání jednorázových ručníků a kelímků
- hodně dětí nakupuje v Lidlu svačinu - hodně PET láhví, sáčků
- školní bufet se nezásobuje potravinami ve vratných obalech
- nevyhovující kompostéry
- velká spotřeba papíru při tisku
Cíle:
Zlepšení třídění ve třídách, minimalizování množství odpadu ve škole.
Organizování celoškolních akcí, zapojování rodičů do sběrových akcí, pokračování v úklidových celorepublikových akcí - Výzva 72 hodin, atd.
Podpora vratných obalů u pití ve školním bufetu.
Plán činností pro školní rok 2014/ 2015
4 hlavní cíle:
1)realizace grantu Královéhradeckého grantu- Po stopách Ekoškoly
2)pokračovat v tématech – voda, doprava, energie, odpady, prostředí
3)přidat téma téma - klimatické změny
4)pravidelné schůzky ekotýmu, analýza a plán pro nový šk. rok
oblast | úkol | termín | zodpovídá | plnění |
Energie + voda |
Pravidelná kontrola šetření, popisky vypínačů a u umyvadel, práce s pracovními listy, sběr dat o spotřebě, podora pití kohoutkové vody | celoročně | Ekotým, ekohlídky |
- bufet! (sortiment) - zhasínání (častější kontrola) |
Odpady |
Třídění odpadu ve třídách, sběrové akce – papír, kaštany, elektroodpad, staré oblečení, Recyklohraní - úkoly | celoročně | pořádková služba třídy, ekotým, p.školník, koordinátor |
-vše dle plánu, peníze na podporu příro.centra |
Výuka EVVO |
Realizace exkurzí a výukových programů v rámci grantu S Ekoškolou za poznáním, exkurze Na Plachtě, Přerov nad Labem - skanzen | celoročně | Koordinátor, celá škola |
-grant dle harmonogramu, dodržení rozpočtu |
Prostředí |
Úprava naučné stezky za školou, zakoupení rámečků na obrázky z vv, venkovní výsadba květin u hl.vchodu, nové vybavení vitrín v I.patře, nástěnka Ekoškoly pro I.stupeň-nová | průběžně | Šk.družina, Věříšová, koordinátor, Ekotým, Hudcová |
-potřeba vymalovat na staré budově |
Doprava |
Dopravní výchova – 4.třídy, dopravní hřiště, beseda s Besipem (DDM), reflexní prvky pro všechny žáky, návštěva hasičů – 1.třídy, šk.družina – bezpečnost | duben | Skřivanová, vyučující, DDM |
-dobrá spolupráce s DDM -doporučeno i pro vyšší ročníky |
Klimatické změny | Exkurze s výukovým programem, Hučák – HK, Skleníkový efekt – chemie pro 8.tř, tropický deštný les-zeměpis 6.tř | Klapková-Dymešová, Sirotková, Šafaříková |
, -seznámení s pracovními listy, nedostatek času v hodinách, exkurze úspěšné, šesťáci ekoplakát pěkný |
|
Projektové dny |
Den zdraví – spolupráce s výživovou poradkyní, hasiči, Policii ČR, záchrannou službou, kurz 1.pomoci | duben | vyučující |
-domluvena dlouhodobá spolupráce s pí. Jandovou a p.Verflem.opakování každoročně |
Osvěta | Den otevřených dveří, pravidelné příspěvky do Novobydžovského Zpravodaje, nástěnka na náměstí | průběžně | Celá škola, A.Kmínková, koordinátor | |
Soutěže | Ekopáťák, účast na Poznej a chraň- Měník, poznávání rostlin ZŠ Klicperova, poznávání živočichů – organizace, GNB – přír.soutěž celoroční | průběžně | Šafaříková, Sirotková, Kubelka |
-vylepšení soutěže ok, příště ve větší třídě |
Ekoškola |
Ekotým, plán, Den s mým zvířecím kamarádem, Čertovská škola- Den otevřených dveří | Září - prosinec | Koordinátor, Ekotým |
-nutné svolávat i pomocí rozhlasu, nejen svolávači, včas pověřit zapisovatele, do plánu zařadit harmonogram exkurzí |
Plán činností Ekoškoly Základní školy Nový Bydžov, Karla IV. pro šk.rok 2013/2014
téma: PROSTŘEDÍ ŠKOLY
ÚKOL | Provede - zodpovídá | KDY | SPLNĚNO-NESPLNĚNO |
Přesazení a umístění pokojových květin po škole | ekohlídky, Sir + Šaf | do konce září | ano |
Informační cedule v Přírodovědném centru | Kubelka, 3.A | celoročně | Průběžná výměna a obměna |
Výroba popisek s názvy rostlin | ekohlídky | celoročně | ano |
Sběrová akce jídla pro zimní ptáčky |
Šaf -2.st Hud -1.st |
prosinec | ano |
Den Země | Ekotým | duben |
ano |
Výtvarné zpracování ekokodexu – nové na chodbu | Syr v hodinách vv | jaro | Nepodařilo se z časových důvodů, přesunuto na další šk.rok |
Informační rozcestník v přízemí | Kubelka, 3.A | leden | Nepodařilo se z časových důvodů, přesunuto na další šk.rok |
Fotografie Ekohlídek a ekotýmu na nástěnky Ekoškoly | Ekohlídky, Sir, Val | říjen | ano |
Jarní a podzimní úklid školního dvora | žáci při ČSP | listopad, duben | ano |
Oprava cedulek pro rostliny na šk.zahradě | žáci při Čsp | do konce listopadu | Nepodařilo sem, nutno vymyslet jiné provedení – trvalejší. |
Vypletí alpinia a naučné stezky | žáci při Čsp, Pal, Boh | průběžně | ano |
Péče o květiny chodbě ve třídách | všichni | průběžně | ano |
Akce uspořádána na podporu příro.centra | Ekotým | podzim 2014 | V rámci Dne otevřených dveří. |
Plán činností Ekoškoly Základní školy Nový Bydžov, Karla IV. pro šk.rok 2013/2014
téma: VODA
ÚKOL | provede - zodpovídá | KDY | SPLNĚNO-NESPLNĚNO |
Doplnění chybějících cedulek „šetři vodou“ | ekohlídky, Sir, Hud | září | ano |
Zjistit záznamy o spotřebě vody ve škole, zveřejnění na www | Žáci při mat, Dymešová | aktuálně | ano |
Organizace Ekologického jara na Karlovce | Ekotým | duben | ano |
Exkurze čistička odpadních vod v NB | 8.třídy, Šafaříková | říjen | Z časových důvodů se nepodařilo |
Voda – životodárná kapalina | výuk. program Vrchlabí, Sir | listopad | Z finančních důvodů přesunuto na další šk.rok |
Upoutávka na vodu z kohoutku | Ekohlídky,Sir | listopad, prosinec | ano |
Návštěva IQ parku - voda | vybrané třídy, Dymešová | únor | ano |
Plán činností Ekoškoly Základní školy Nový Bydžov, Karla IV. pro šk.rok 2013/2014
téma: ODPADY
ÚKOL | provede - zodpovídá | KDY | SPLNĚNO-NESPLNĚNO |
Sběr kaštanů | Školník, ředitel | říjen |
ano |
Doplnění košů do sboroven, ředitelny, | Ekotým | listopad | ano |
Pravidelný sběr papíru na podporu přírodovědného centra | Školník, p.ředitel | říjen | ano |
Velká podzimní soutěž ve sběru elektroodpadu | Sirotková | prosinec | ano |
Soutěž o „nej“ třídu ve třídění odpadu ve třídě | Ekohlídky | říjen - listopad | ano |
Průběžná kontrola třídění ve třídách | Ekohlídky, Ekotým | průběžně | ano |
Využití odpadového materiálu při vv a hv | Vyučující VV, ČSP | průběžně | ano |
Účast v Recyklohraní | Sir | průběžně |
ano |
Výukový program pro žáky „odpady“ (Ekokom) | Vybrané třídy, Ekotým | Únor, březen | ano |
Sběrný dvůr NB | I.stupeň, pí. Hlaváčková | průběžně | ano |
Pravidelný sběr víček pro Míšu | celá škola, Sir | průběžně | ano |
Plán činností Ekoškoly Základní školy Nový Bydžov, Karla IV. pro šk.rok 2013/2014
téma: ENERGIE
ÚKOL | provede - zodpovídá | KDY | SPLNĚNO-NESPLNĚNO |
Výměna vadných zářivek ve třídách | Školník, ředitel | letní prázdniny | ano |
Exkurze – „Hučák“ | Vybrané třídy, Dymešová | průběžně | ano |
Národní tech.muzeum - energie | vybrané třídy, Dym | říjen | ano |
Kontrola ventilů na radiátorech ve třídách | Ekotým, školník | průběžně | ano |
Zjistit záznamy o spotřebě el.energie ve škole, zveřejnění na www + porovnání s minulými lety | Žáci při fyz, Dymešová | květen, červen | Z časových údajů přesunuto na září dalšího šk.roku |
Zajištění teploměrů do vybraných tříd | ředitel | průběžně | Z finančních důvodů se teploměry nekoupili |
Kontrola zhasínání světel | Uklízečky, ekohlídky | průběžně | ano |
Práce s pracovními listy Ekoškoly | průběžně | ano | |
Cedulky upozorňující na zbytečné svícení | 1.stupeň, Hud | průběžně | ano |
Informační panel k solárním panelům + www | fyzika, Dym | leden - březen | Nepodařilo se uskutečnit, převedeno do dalšího plánu |
Plán činností Ekoškoly Základní školy Nový Bydžov, Karla IV. pro šk.rok 2013/2014
téma: DOPRAVA
ÚKOL | provede - zodpovídá | KDY | SPLNĚNO-NESPLNĚNO |
Dopravní výchova | Žáci 1.stupně, Hudcová | průběžně |
ano |
Dopravní odpoledne | družina | květen |
ano |
Práce s pracovními listy | 4.třídy | celoročně | ano |
Spolupráce s DDM, Besip | Kmínková | jaro | ano |
Dne 6.10. 2014 pojedeme na přírodovědnou exkurzi spojenou s výukovým programem nazvaným Velký poklad v malém labyrintu, který se uskuteční Na Plachtě v Hradci Králové.
Odjezd je v 7:50 od školy. Celkové náklady exkurze budou hrazeny z grantu Královéhradeckého kraje "S Ekoškolou za poznáním". V případě navýšení předpokládáné ceny autobusu budu od dětí vybírat po skončení akce drobný doplatek.
Takto zaznamenala dnešní exkurzi Kristýna Ferencová z 6.C:
Odjížděli jsme ze školy v 7:50, autobus byl již před školou. Moc jsme se s holkama těšily, byly jsme rády, že se podíváme někam, kde ještě nikdo z nás nebyl. Všichni jsme nasedli do autobusu a jeli asi jednu hodinu do Jaroměře. Když jsme dorazili do přírodní rezervace Josefovské louky, navlékli jsme si holínky a vyrazili. Všude bylo hodně mokro, místy sahala voda až do půl lýtek, někteří měli pěkně mokré ponožky i kalhoty. Pozorovali jsme ptáky, určovali rostliny, brouky, žáby, které zde žijí.
Ve čtvrtek 30.1. 2014 jsme zakončili první pololetí tohoto školního roku. Děti si odnesly domů vysvědčení. Někteří odcházeli domů spokojeni, jiní s vrásky na obličeji. Nejvíce radosti však vypuklo ve třídách 8.A a 7.A.
Minulý týden byla dokončena soutěžní výroba třídních ekokodexů. Soutěže se zúčastnily všechny třídy II.stupně. Práce byly vyhotoveny v rámci výtvarné výchovy pod vedením Mgr. Lenky Syrové a Mgr. Jany Vaníčkové.