Cesta i ubytovaní proběhlo bez problémů. Bydlíme v chatkách, v teepee i stanech. Ve vlaku nikdo nic nezapomněl, počasí nám zatím přeje. Velitelky z 9.A si našly své týmy...vše se bude odehrávat ve stylu hradů Českého Ráje. Máme tedy tým z Valečova, Rotštejna, Trosek, Hrubé Skály a Kosti. K obědu svíčková, výlet po okolí, program a buřty. Zítra další novinky....
Zdraví vás
přírodovědci z Karlovky :)
PROSTŘEDÍ ŠKOLY
Silné stránky:
· Nástěnky – fungují nástěnky Ekoškoly na I. i II. stupni, ekokodexy jsou vystaveny i pro veřejnost, nástěnek je dostatečné množství, jejich obsah je často pozměněn, ekohlídky využívají svoji „eko“ nástěnku
· Rostliny – velký počet, mnoho květin na zahradě, v dobrém stavu
· Živočichové – zoo koutek
· Vnitřní prostory – školní klub (využití pro všechny, vybavení), družiny, nová klimatizace, výzdoba, pěkné vitríny – podmořský svět, pěkné sbírky bezobratlých živočichů a minerálů
· Zahrada – vztah žáků k přírodě, lavičky, odpočinková zóna, vyučování venku, naučná stezka – práce v hodinách ČSP
· Školní hřiště – pohyb a zábava pro děti, trávení volných hodin
· Jídelna – vymalováno, obrázky, akvárium
Slabé stránky:
· Nástěnky – některé jsou málo využívané (přízemí)
· Chodby – hluk o přestávkách
· Rostliny – velká spotřeba vody, málo se využívá dešťová voda
· Živočichové – velké náklady na provoz přírodovědného centra
· Vnitřní prostory – nejsou stále otevřené (fungování školního klubu), chybí pingpongový stůl či pytle na sezení
· Zahrada – velká spotřeba vody na zalévání a na jezírko, přeplněné kompostéry
· Školní hřiště – častá zranění, není otevřeno o přestávkách, hodně tříd na jedno hřiště
Jak to vylepšit?
· přidat další kompostér (p. ředitel – odbor živ.prostředí)
· otevřít školní klub i o jiných přestávkách (pí. Říhová)
· přidat další nádobu na zachycení dešťové vody u altánu (p.školník)
· více využívat nástěnky v přízemí (třída, která je kmenová v přízemí)
· sehnat sponzora na provoz přírodovědného centra ( celá škola, p.Kubelka, p.ředitel)
· sehnat sedací pytle (zeptat se na SRPŠ)
· pingpongový stůl (najít starý??, p.školník)
Zpracovali žáci 7.C pod vedením Mgr. J.Palečkové
VODA
Údaje zjistili a zpracovali žáci 6.B pod vedením Mgr. Soni Špičákové v červnu 2016
Silné stránky:
- pravidelná kontrola spotřeby vody – p. školník
- převážná většina vodovodních baterií baterie pákové
- všechny baterie opatřeny perlátory
- dvojí splachování na veškerých WC
- závady na WC i vodovodních bateriích průběžně odstraňovány – p. školník
- pravidelná údržba hlavic vodovodních baterií – p. školník
- šetření vodou součástí pravidel ekokodexů všech tříd
- jímání dešťové vody na závlahu zahrady
- informační tabulky k šetření vodou u umyvadel
Slabé stránky:
- stále několik klasických vodovodních kohoutků
- v celé budově dva vodoměry, nelze tak lépe cílit úspory vodou resp. hledat místa s nejvyšší spotřebou
- vysoká spotřeba vody na WC
- využívání ekologických čisticích a úklidových prostředků v omezené míře
- občasné opomenutí v pravidelných záznamech spotřeby
- užitková voda využívána pouze na zahradě
Návrhy na vylepšení pro následující školní rok:
- umístění PET lahví do splachovacích nádrží WC (ekohlídky, p. školník)
- analýza možností využití dalších čistících a úklidových eko prostředků (ekohlídky, vedení školy)
- bilance možnosti umístit větší nádrže pro jímání dešťové vody
- zvážení možnosti dokončit výměnu posledních kohoutkových baterií za pákové (vedení školy)
ODPADY
Zpracovali: žáci 6.A pod vedením Mgr. O. Šafaříkové
Silné stránky:
- Třídění papíru, plastu, nápojových kartonů (dostatek košů na třídění, dostupné všem)
- Kontrola třídění odpadu ekohlídkami
- Pravidelné motivační soutěže ve třídění (podzimní)
- Organizace charitativního sběru šatstva pro veřejnost (2x ročně)
- Sběr nebezpečného odpadu (baterií, tonerů), likvidace nebezpečného odpadu (zářivky, vyřazená elektronika) specializovanými firmami
- Využití odpadních materiálů pro tvorbu ve výtvarné výchově a ve školní družině
- Využití humusu z kompostérů k hnojení květin na školním pozemku
- Využití „šmíráků“ – tj. papíru popsaných jen z jedné strany
- Třídění odpadu ve školní jídelně – olej (sběrný dvůr), obalový materiál tříděn na sklo, papír, plasty, tetrapack
- Využití zbytků jídel (cca 15 kg denně) ze školní jídelny pro útulek pro psy a kočky a pro soukromého zemědělce ke krmení zvířat
- Využívání kohoutkové vody ve školní jídelně a v pítkách na chodbách školy, balená voda k dispozici pouze ve školní družině (ve vratných obalech)
- V porovnání s minulým rokem kleslo množství směsného odpadu (16,3 kg na žáka a zaměstnance školy)
- Ovoce do škol ve vratných přepravkách
Slabé stránky:
- Škola nevyužívá recyklovatelný papír pro kopírování
- Velká spotřeba papíru pro kopírování materiálu pro žáky
- Nákup jednorázových psacích potřeb (např. fixy na tabuli)
- Produkce velkého množství odpadu v rámci „mléka do škol“
- Vytříděný plast i papír odváží svozová firma v jednom kontejneru k dalšímu třídění na třídící linku
ENERGIE
Údaje zjistili a zpracovali žáci 9.B pod vedením Mgr. Petry Klapkové – Dymešové v červnu 2016
Silné stránky:
- Pravidelná kontrola spotřeby energie – p. školník
- Úsporné žárovky na chodbách
- Informační plakáty „Jak ušetřit energii v domácnosti“ – vlastní tvorba
- Termostatické ventily na topení (regulují ekohlídky)
- Využití plynového vytápění
- Zhasínání součástí pravidel ekokodexů všech tříd
- Ohřev vody ve slunečních kolektorech, teplá voda teče ihned (neodpouští se)
- Pravidelná kontrola elektrických ohřívačů (1x za 3 měsíce), ohřívače jsou izolované
- Izolované veškeré potrubí s teplou vodou
- Zateplení školy polystyrenem a vatou
- Plastová okna s dvojsklem
Slabé stránky:
- chybějící cedulky „Zhasni při odchodu“
- chybějící teploměry na chodbách a ve třídách
- teplota ve třídách není pravidelně zaznamenávána
- instalované kryty topení na chodbách
- dálkové vytápění školy podle venkovní teploty
- příliš vysoká teplota při ohřevu vody – 70°C
- spotřebiče ve školní kuchyni nejsou označeny energ. štítky
- chybějící reflexní fólie za topením
Návrhy na vylepšení pro následující školní rok:
- ekohlídky doplní cedulky na vypínačích (Ekotým)
- nákup alespoň 6 teploměrů do vybraných tříd (p.ředitel)
- doplnění fólie (p.školník)
- vytvoření informačního panelu k solárním panelům (9.B)
DOPRAVA
Údaje zjistili žáci 4. B pod vedením Mgr. Martiny Hudcové
Z dotazníkového šetření vyplynulo, že 35% dotázaných využívá k dopravě do školy auto, 50% chodí pěšky. Zbylých 15% tvoří žáci a učitelé, kteří se do školy dopravují hromadnou dopravou či na kole.
Silné stránky:
* Nebezpečná místa v okolí školy – z dopravního průzkumu bylo zjištěno, že většina lidí považuje za nebezpečné místo křižovatku mezi ZŠ Karla IV. a ZŠ Klicperova. Křižovatka je v každý pracovní den cca 30 minut před výukou a 2, 5 hodiny po vyučování hlídána pracovníkem Městské policie Nový Bydžov.
* Reflexní prvky – jsou součástí většiny školních aktovek a batohů, někteří žáci mají reflexní prvky na obuvi nebo na bundách.
* Podpora školy k využití šetrných způsobů dopravy – pro cyklisty je v areálu školy umístěn stojan pro bezpečné uskladnění jízdních kol. V ulici Karla IV. bude zaveden jednosměrný provoz, ke škole vede cyklostezka. Chodci mohou využít po obou stranách ulice chodník oddělený od silnice cyklostezkou. Již několik let pořádá naše škola pro veřejnost cyklistickou akci Karlova jízda, čímž poukazuje na přijatelnější způsoby dopravy. Jízdní řády hromadné dopravy navazují na začátek i konec vyučování.
* Hluk v okolí školy – škola není umístěna ve frekventované ulici, proto silniční provoz neruší vyučování.
* Dopravní stavby v okolí školy – za školou je vybudováno parkoviště u obchodního domu Lidl. Využívají jej přespolní učitelé a zaměstnanci školy. Žáci nemají umožněn z tohoto parkoviště vstup do školy. Není tak ohrožena jejich bezpečnost.
Slabé stránky:
* Nebezpečná místa v okolí školy – v čase největšího provozu (15– 16 hod), kdy se většina lidí vrací ze zaměstnání chybí na křižovatce policejní dohled. Za bezpečné přecházení tak zodpovídají děti sami.
* Reflexní prvky – reflexní prvky chybí na běžném oblečení. Pokud se v okolí školy vyskytují děti bez aktovek označených odrazovými nášivkami, nemusí být při zhoršeném počasí viditelné.
* Podpora školy k využití šetrných způsobů dopravy – cyklostezka ke škole nenavazuje do dalších ulic. Děti z přilehlých vesnic (Prasek, Starý Bydžov) nemají ze svého bydliště vybudovanou cyklostezku. Ve městě chybí cyklostezky vedoucí z okraje města ke škole. Chodník v ulici Karla IV. je po rekonstrukci ulice zúžen, což bude komplikovat bezpečný a rychlý vstup do školy.
NÁVRHY NA VYLEPŠENÍ PRO NÁSLEDUJÍCÍ ŠKOLNÍ ROK
- ve škole bude zaveden Den bez aut. Ekohlídky informují rodiče a žáky školy o výhodách takového dne a navrhnou jiný způsob dopravy, který podporuje omezování městského automobilismu (Ekotým)
- ve spolupráci s dopravní policií obdrží žáci reflexní přívěsky nebo nášivky na oblečení (Mgr. Martina Hudcová)
- na webových stránkách školy bude zřízeno diskusní fórum pro praktikování spolujízdy (rodiče či učitelé se mohou domluvit a nabízet volná místa ve vozidle ostatním dětem nebo kolegům - Mgr. Petra Klapková - Dymešová)
Ekoškoly na celém světě postupují podle unikátní metodiky 7 kroků, která nabízí ucelený návod, jak docílit ve škole i jejím okolí pozitivních změn. Jsou to kroky, které vás provází programem Ekoškola po celou dobu jeho realizace. Nyní vás seznámíme s tím, jak naplňujeme metodiku 7 kroků u nás na Karlovce.
1. EKOTÝM
Součástí našeho ekotýmu je vedení školy, učitelé I. a II. stupně, žáci, provozní zaměstnanci....v našem ekotýmu jsou tito členové ekotýmu.
Práce v ekotýmu je dobrovolná, vítáni jsou všichni, kterým je myšlěnka ekoškoly blízká. Ekotým se schází jednou za měsíc. Iniciátorem činností v ekotýmu jsou žáci, kteří navrhují aktivity v ekoškole. Ze svých schůzek pořizují zápisy.
2. ANALÝZA
Analýza je zjišťování stavu školy v tematech ekoškoly: Odpady, voda, energie, prostředí školy, doprava, šetrný spotřebitel, biodiverzita, klimatické změny, jídlo a svět. Díky analýze zjišťujeme, co funguje dobře a co je naopak potřeba zlepšit. Analýzu stavu školy provádíme v hodinách fyziky, chemie, výchovy ke zdraví ke v pracovních činnostech. K analýze využíváme pracovní listy vydané Ekoškolou.
Analýzu provedenou v letošním školním roce naleznete ZDE.
3. PLÁN ČINNOSTÍ
S pomocí výsledků, které nám dává analýza, navrhujeme, plánujeme a uskutečňujeme činnosti. Vedou k tomu, jak udržet to, co funguje a zlepšit to, co nefunguje.
Letošní plán činností ekotýmu najdete ZDE.
4. MONITOROVÁNÍ A VYHODNOCOVÁNÍ
Průběžně zjišťujeme, zda dosahujeme toho, co jsme si naplánovali. Vyhodnocujeme dopad našich aktivit. Bez toho bychom totiž nezjistili, jestli naše snažení mělo nějaký smysl. K tomu nám slouží schůzky ekohlídek. Plán činností vyhodnocujeme jednou za pololetí.
5. ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA VE VÝUCE
Škola podporuje v rámci výuky a mimoškolních aktivit všechny žáky a učitele v rozšiřování znalostí, dovedností a postojů v environmentální výchově. Širší znalost ve všech tématech programu Ekoškola pomáhá nacházet jak souvislosti, tak často i řešení environmentálních problémů. Témata Ekoškoly a environmentální výchovu začleňujeme do výuky, jezdíme na přírodovědné exkuze, účastníme se přírodovědných akcí. K realizaci mimoškolních aktivit využíváme výzvy Šablony II, spolupracujeme s: Městem Nový Bydžov, Lesy ČR, Středisko ekologické výchovy Sever Hradec Králové, Středisko ekologické výchovy Jizerského kraje Střevlík, Hvězdárna Jičín.
Koordinátor každý rok zpracováná plán EVVO.
6. INFORMOVÁNÍ A SPOLUPRÁCE
Dáváme vědět o tom, co děláme v rámci programu Ekoškola uvnitř i vně školy. Zároveň rozšiřujeme spolupráci i mimo ekotým. Dochází tím k zviditelnění a pochopení naši činnosti a motivaci okolí k zapojení do práce v programu.
Aktuální informace zveřejňujeme na našem webu – www.karlovka.cz, na nástěnce v lékárně na náměstí v Novém Bydžově, v Hradeckém deníku, využíváme školní rozhlas a nástěnek I. i II. stupně. Pravidelně informuje veřejnost v Novobydžovském zpravodaji. Dlouhodobě informujeme i na youtube kanále Karlovky, nově na sociálních sítích instagram a facebook.
Video z Mezinárodního dne Ekoškol 2019.
Ohlédnutí za školním rokem 2018/2019 naleznete ZDE a školním rokem 2017/2018 ZDE.
Jak vypadá takové školní hlašení?.....
7. EKOKODEX
Společně ve škole vymyslíme pravidla a hodnoty programu Ekoškola. Jejich dodržováním tak dosahujeme pozitivních změn v nás, na naší škole i v jejím okolí. Každý rok se snažíme vymyslet jiné zpracování našich pravidel, které se nemění, ale které se snažíme všichni ve škole dodržovat. Jelikož letošní školní rok "prožíváme online", sestavovali jsme i letošní ekokodex s ohledem na tuto situaci. Zaměřili jsme se zejména na pravidla, která je důležitá dodržovat v domácím prostředí.
V příloze naleznete ke stažení studijní materiál Hmyz s proměnou nedokonalou, který je určený pro 6. ročníky.
Datum konání: 26.5. 2016 v 15,00 hodin
Téma: Naše ohrožená planeta - chraňme ji!
Příprava: Po dohodě se svým vybraným "konzultantem" si připrav(te) nástěnný poster libovolné velikosti a prezentaci na vybrané téma. Obsah důkladně zkonzultuj, nejdříve si dané téma nastuduj a rozmysli.
Délka tvého výstupu bude max 3 minuty. V prezentaci použij dostatek obrázků, zvol dobře velikost písma.
Nezapomeň si udělat osnovu (pro příklad uvádím):