V zadní části pozemku školního dvora jsme vybudovali naučnou stezku, která slouží všem žákům školy. Představuje vegetační stupně v krajině, seznamuje žáky s charakteristickými rostlinami a živočichy, pomáhá v hodinách praktického vyučování naučit děti pracovat na zahradě. Slouží i jako odpočinková zóna pro menší děti. Jsou zde umístěny kompostéry, nádoba na záchyt dešťové vody, lavičky, hmatové stanoviště a ptačí budka.
Jedna z informačních cedulí
Stezka není bezúdržbová, proto se snažíme každý rok kousek této přírody vylepšit, zkrášlit a udržovat. V budoucnu plánujeme její další osázení a doplnění informačními cedulemi, které by dobře odolávaly nástrahám počasí.
Ke stezce máme také vypracované pracovní listy, které využívají učitelé v hodinách zeměpisu a přírodopisu.
Na realizaci projektu se podíleli žáci
S přípravnými pracemi nám pomohly odborné firmy
V pátek 25. 9. jsme s žáky zhlédli ukázku výcviku dravých ptáků. Akce proběhla na fotbalovém hřišti v Chudonicích a protože nám počasí přálo, byla spojena i s příjemnou procházkou babím létem. Sokolníci měli jasně zorganizované rozmístění dětí tak, aby i mladší a tedy nižší dobře na celou ukázku viděly. I přes velký počet zúčastněných tak nedošlo k žádným zmatkům a bojům o výhodnější pozice.
Velký poklad v malém labyrintu
Ve středu sraz v 7:45 hodin před školou, odjezd autobusem do HK.
Příjezd mezi 13:00 - 14:00 hodin, oběd stihneme.
S sebou: pevné boty, oblečení do terénu, psací potřeby, podložku na psaní (desky), svačinu, pití.
23. 9. 2015 podzimní rovnodennost, začíná podzim....
Proto Vás srdečně zveme na malou výstavku podzimních plodů nazvanou "korálky podzimu" v 1. patře naší školy. Můžete si prohlédnou plody jedovaté, chutné či léčivé. Určitě Vás potěší barevnost a pestrost podzimních "korálků".
Přijďte se podívat! Ekohlídky z Karlovky
V úterý 8. září se žáci druhých, třetích a šestých zúčastnili slavnostního otevření Sběrného dvora v Novém Bydžově. Pro žáky byl připraven pestrý program, kde si vyzkoušeli třídění odpadů, dozvěděli se některé nové zajímavosti a také si stihli zasoutěžit.
Při této příležitosti byla vyhlášena soutěž ve sběru starých mobilních telefonů. I naši žáci se zúčastnili a výherní listina byla pro nás velmi příjemná:
Stezka začíná na Metličanech před unikátní lipovou alejí a pokračuje pěšinou podél silnice směrem na obec Prasek. Cestou se návštěvníci setkají s deseti naučnými tabulemi, které je postupně seznámí s rostlinstvem, živočišstvem a historií daného místa. Délka trasy je 6 km a je středně náročná.
Naše škola naučnou stezku využívá při jarních úklidech, přírodovědných exkurzí či pěších výletech do přírody.
Každým rokem také pořádáme pro širokou veřejnost turistický pochod. Tato akce je určena především pro rodiny s děti, pro které jsou připraveny zábavné kvízy a hry.
Ekoanalýzu provedl ekotým v následujících oblastech: Voda, energie, odpady….Vzhledem k dlouhodobé nepřítomnosti žáků ve škole, byla analýza provedena částečně ve škole a částečně v rámci online hodiny s využitím aplikace Google jamboard a Google formulář.
VODA
Tato analýza vznikla v hodinách 8. tříd v předmětu Přírodovědná praktika a v hodinách chemie při tematickém vyučování o vodě.
Silné stránky:
- myčka nádobí v jídelně
- informační cedulky u kohoutků “Šetři vodou”
- sud na školní zahradě určený k jímání vody
Slabé stránky:
- chybějící informační štítky u některých vodovodních kohoutků a u nádrží na toaletách
- většina vodovodních kohoutků klasických (kapající, nejdou dovřít) bylo by třeba rozšířit na automatické baterie nebo alespoň stávající vybavit perlátory
- vysoká spotřeba vody na WC
- užitková voda využívána pouze na zahradě
Cíl: Nastavení dalších opatření vedoucí ke snížení spotřeby vody
- náhrada stávajících vodovodních baterií senzorickými, případně doplnění stávajících baterií perlátory
- náhrada stávajícího splachování na WC duálním splachováním
- vyrobit nové informační cedulky
- zajistit další nádoby na záchyt dešťové vody na školní dvůr
JÍDLO
Tato analýza vznikla s ekohlídkami při schůzce Ekotýmu.
Silné stránky:
- pestrost nabízených jídel ve školní jídelně
- zdravé potraviny ve školním bufetu
- používání papírových sáčků ve školním bufetu
- likvidace zbytků - stroj
Slabé stránky:
- zvýšit sortiment prodávaného zboží v bufetu (ovoce, zelenina)
- otevírací doba bufetu
- málo bezmasých jídel ve školní jídelně
- bufet nenabízí svačiny pro alergiky nebo vegetariány
- stále velké množství vyhozeného jídla v jídelně
- opět chybí bedýnka na zbytkové ovoce
Cíle: Zlepšení fungování školního bufetu, snížení množství vyhozeného jídla v jídelně
- zjistit možnosti zařazení nových jídel do jídelníčku, sestavování pestřejšího jídelníčku
- zajistit ovoce a zeleninu do školního bufetu
- prodloužit otevírací dobu bufetu
- obnovit bedýnku na ovoce pro zvířata do přírodovědného centra
BIODIVERZITA
Tato analýza vznikla se žáky 6. tříd v rámci hodin Přírodovědná praktika.
Silné stránky:
- přírodovědné centrum ve škole
- naučná stezka Les Chlum a okolí
- alpinum na školním dvoře a
- zvířata na chodbách
Slabé stránky:
- chybějící záhony k pěstování rostlin
- chátrající krmítko pro ptáky
- málo zeleně ve třídách
Cíle: Obnova alpina na školním dvoře, instalace hmyzího domku, pěstování bylin na školní zahradě
- úprava alpina, osázení nových rostlin, redukce stávajících keřů
- zajištění nového krmítka na školní dvůr
- instalace hmyzího domku
- pěstování bylinek na školní zahradě, vyvýšené záhony
- namnožení rostlin do tříd
ENERGIE
Tato anylýza vznikla v rámci výuky fyziky v 9. ročníku.
Silné stránky:
- pravidelná kontrola spotřeby energie - p. školník
- termostatické ventily na topení
- zateplení školy, plastová okna s dvojsklem
- izolované spotřebiče na ohřev vody, izolace na potrubí s teplou vodou
Slabé stránky:
- chybějící informační štítky u vypínačů “zhasni při odchodu”
- chybějící teploměry ve třídách
- některé termostatické ventily nejsou funkční
Cíle: Nastavení opatření vedoucí ke snížení spotřeby el. energie a tepla.
- Oprava nebo výměna nefunkčních termostatických ventilů.
- Vyrobit informační cedulky.
- Zřídit službu, která bude kontrolovat nastavení termostatů.
- Zakoupit teploměry do všech tříd.
PROSTŘEDÍ ŠKOLY
Tato analýza vznikla na základě projektu “třída snů - škola snů”
Silné stránky:
přírodovědné centrum ve škole a výzdoba na chodbách (vitríny, zvířata)
nová výzdoba na dvoře - motýli a herní prvky pro družinu
pravidelně aktualizované “ekonástěnky”
sedací vaky na chodbě
nový gauč v Infocentru pro marody
Slabé stránky:
chybějící knihovna či odpočinková klidová místnost (místo Infocentra)
poškozené a popsané lavice
výzdoba ve třídě - málo květin, málo aktuální nástěnky
koše na tříděný odpad nejsou zavírací
sedací vaky jsou jen na chodbách
prostředí kolem vchodu C
chybí zásobníky na papírové utěrky ve třídách
špatný stav altánu - natřít ho a pořídit tam dřevěné lavice a stoly
Cíle: Vylepšíme prostředí altánu a třídy a zařídíme si v Infocentru knihovnu s odpočinkovým koutkem.
- natření altánu
- nákup dřevěných lavic a stolů do altánu
- přeměna Infocentra v koutek pro čtenáře
KLIMA
Tato analýza vznikla v rámci online výuky Týden ke dni Země a v hodinách zeměpisu v 9. třídě při výuce o globálních problémech.
Silné stránky:
- o tématu se učíme ve více předmětech, víme, že toto téma je součástí Ekoškoly
- víme, že můžeme klima ovlivnit svým chováním, známe pojem uhlíková stopa
- pořádáme akce pro rodiče a veřejnost, kde na změny klimatu upozorňujeme (Ekokonference, Ekoden, Třídní schůzky s Ekoškolou)
Slabé stránky:
- chybí zapojení v hodinách Aj
- málo žáků umí navrhovat nápady, kterými by každý z nás mohl pomáhat Zemi
Cíle: Pokračovat v organizování celoškolních akcí. Téma klima více zapojit do přírodovědy na 1. stupni.
DOPRAVA
Tato analýza vznikla v tomto roce formou dotazníku v google formulářích a formou hry “Reportérem ve 4 .tř.”
Silné stránky:
- uspořádání akce Do školy na kole - velké zapojení žáků
- mnoho dětí chodí do školy pěšky, nebo jezdí na kole
- kola maji ve škole své místo, stojanů na kola je dostatek
- v okolí školy je bezpečná situace na silnici (pracovník Městské policie převádí na přechodu u školy), vystavěna nová cyklostezka pro žáky z obcí Prasek, Kobylice
- ruch z ulice neruší učitele ani žáky při výuce
- organizace cykloturistické akce Kralova jízda pro veřejnost
Slabé stránky:
- hodně učitelů dojíždí
- chybí tematické dny k dopravě na 2. stupni (nácvik dovedností na kole, bezpečnost na kole, atd)
- zapojení dospělých do kampaně Do práce na kole, malá informovanost
- neukáznění rodiče při zastavování autem před školou, vjíždění na školní dvůr i přes zákaz
- Besip výuku pouze pro 4. ročníky, zavést i pro 5. ročníky
Cíle: Uspořádat akci Do školy na kole, zapojit rodiče k výzvě Do práce na kole.
Zavést více dopravní výchovy do výuky (zejména na 2. stupni).
Uspořádání cykloturistické akce pro veřejnost.
ODPADY
Tato analýza vznikla v hodinách Přírodovědná praktika v 7. třídách.
Silné stránky:
- škola nakupuje věci výhradně ve větších baleních
- využívají se znova již popsané papíry („šmíráky“)
- škola třídí odpady - ve třídě: papír, plast, na chodbě: baterie, elektro, PET, ( kontejnery na tříděný odpad na školním dvoře), škola nakládá správně s nebezpečným odpadem
- koše na tříděný odpad ve všech prostorách školy
- kompostéry na odpad ze zahrady
- žížalovník na bioodpad na 2. stupni
- celoroční sběrové akce (použité baterie a drobné elektrozařízení)
- v bufetu se používají výhradně papírové pytlíky
- v rámci Třídních schůzek s Ekoškolou jsme šili látkové pytlíky a propagovali je, dále také Zdravé láhve na pití - hromadně jsme je dětem objednali
- pravidelné exkurze - sběrný dvůr NB
- úklidové akce
Slabé stránky:
- používání jednorázových ručníků a kelímků
- hodně dětí nakupuje v Lidlu svačinu - hodně PET láhví, sáčků
- školní bufet se nezásobuje potravinami ve vratných obalech
- nevyhovující kompostéry
- velká spotřeba papíru při tisku
Cíle:
Zlepšení třídění ve třídách, minimalizování množství odpadu ve škole.
Organizování celoškolních akcí, zapojování rodičů do sběrových akcí, pokračování v úklidových celorepublikových akcí - Výzva 72 hodin, atd.
Podpora vratných obalů u pití ve školním bufetu.